Arbeten under vinter 2018-2019

15.01.2019 06:49

En hel del kvar att göra på båten innan vi förhoppningsvis kommer iväg mot vårt mål, Medelhavet. All gammal bottenfärg slipas bort för att därefter ska det appliceras epoxy i 4 lager innan ny bottenfärg ska målas på i 2 lager. Vi bottenmålar med en blå fartygsfärg denna gång för minsta möjliga underhållsarbete och för att slippa ommålning vart år. 

Vi har införskaffat ett nytt vattenfilter för att utan problem kunna dricka vattnet som vi fyller på i tanken. Filtret heter Seagull IV och det renade vattnet tappas upp ur en separat kran i köket. För att utöka livslängden på detta filter så har vi installerat ett kolfilter före detta filter. 

Nytt innertak i akterkabinen har det blivit. Det gamla var sen tidigare fuktskadat från läckage innan vi nåtade om teakdäcket. Tidgare var det ett mörkt tak men vi valde att nu göra det vitt då det inte finns några fönster i denna kabin. Vi blev mycket nöjda med slutresultatet. 

Biminikonstruktionen har gjorts om lite för att få bättre avrinning vid regn. Det medförde att även frontväggen och sidoväggarna fick ses över då alla mått blev ändrade. Vi fick även uppsytt en förlängning av biminitaket fram mot fören som enkelt kan sättas upp vid behov. 

Eftersom vi drabbades av vatten i dieseltanken sommaren 2018 så har vi installerat en handpump som är ansluten till dieseltankens nedersta del vilket innebär att vi på ett enkelt sätt nu kan tömma ut eventuell vattensamling i tankens bottendel. Vatten är ju tyngre än diesel så vattnet hamnar med tiden i botten på tanken.

Instrumentbrädan och karmen runt ingången vid uteposition har slipats ner och har oljats in.

Alla slangar tillhörande toalett/septitank byttes ut.

Alla öppna ytor där det förvaras diverse saker har försetts med löstagbara kantlister så att inte saker kan ramla ut i båten vid hög sjö.

En cykel till har införskaffats så nu har vi varsin.

Landgång har införskaffats och har monterats med ett ledfäste i aktern. Landgången är justerbar på längden, 45 cm bred med halkskydd på hela gångytan. Den är försedd med elastisk upphängning så att den lyfter upp, justerbart höjdläge, när den ej används. 

Överbyggnaden på teakdäcket ska slipas ner, diverse små lagningar samt målas om helt och hållet i en ljusgrå nyans. 

Elpatronen i varmvattenberedaren ska ses över och eventuellt bytas ut.

Ny topplanterna till masten har införskaffats och ska monteras dit innan påmastning, ledljus.

Ny däcksbelysning har även införskaffats, ledljus.

Nya mörkläggningsgardiner på sidorna i salongen har vi fått hjälp med att sy upp och på framrutorna kommer vi att montera solfilm för att minska på värmeinsläppet. Eventuellt sätter vi även solfilm på förkabinens alla fönster. 

Vi har diskuterat fram och tillbaka om vi är i behov av en ny spis och det slutade med att vi beställde en ny. Inget fel på den som sitter i båten nu men vi har ingen aning om hur mycket den har använts innan så för att vi ska känna oss lite tryggare med att ha en fungerande spis så blev det nu inköp av en ny. Valet blev en ENO Open Sea. 

Grilla är oftast både trevligt och gott. Den grillen som vi inköpte för några år sen ser ut som om den stått ute året runt i flera år vilket inte precis lockar till att ta fram den och grilla. Magmagrillarna har vi både läst och hört mycket positivt om så vi inköpte en Magma Kettel 3 för montage på targabågens bakre del.  Efter att ha använt denna grill ett flertal gånger under sommaren så kan vi bara konstatera att detta köpet ångrar vi definitivt inte...superbra grill. 

När vi fyllt på vatten i tankarna så har det tagit lång tid innan nivåmätaren har börjat att röra på sig även om det har hörts som att tankarna snart är fulla. Tilläggas ska att det är två tankar som ligger i trappa med varandra. När jag skulle dra en ny elledning i trakten av tankarna så upptäckte jag det som troligen orsakade detta fenomen med att nivåmätaren rörde på sig så sakta. På fotot ovan kan man se hur slangen ligger krökt i slutändan mellan tankarna. För att kunna åtgärda detta problem så var det tvunget att byta ut några kopplingar och gott om plats för att göra detta fanns det inte. I och med detta så gick även en koppling sönder, anslutningen till nedre tanken, så att den gängade delen på kopplingen satt kvar i utgående rör från tanken. Efter mycket om och men och flertal svordomar så fick vi ut den söndriga gängade delen och kunde ersätta den med en ny. Nu hoppas vi att det håller tätt när vi fyller på igen. I samband med detta kunde vi konstatera att även luftslangarna till tankarna var felaktigt kopplade för dom var vattenfyllda efter att tankarna fyllts på så någon luft till tankarna kom det inte in. Efter att ha kopplat om och dragit en del nya luftslangar så verkar det nu fungera med luftningen. 

 

 

 

 

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode