Drivaxeln och propeller.

19.11.2016 08:05

Det verkar inte ta slut med att upptäcka nya problem. När vi ändå var igång med att renovera backslaget så tittade vi närmare på drivaxeln, axeltätningen  och propellern. Axeltätningen var sliten så den beslöt vi oss för att vi ska byta ut den och tanken är att ersätta den med en PSS axeltätning istället. Att få loss drivaxeln för att kunna få loss axeltätningen var inte det lättaste för den var mycket noggrannt fastsatt med nerborrade insexskruvar i själva drivaxeln vilka var omöjliga att få loss. Tankarna for iväg.....tänk om vi inte hade upptäckt detta och att något hade fastnat i propellern....det hade kunnat sluta i en katastrof eftersom drivaxeln var fastsatt på ett sätt som inte är att rekommendera. Efter några timmars borrande och ett flertal borr som var helt slutkörda lyckades vi få loss drivaxeln. För att få ut hela drivaxeln så började vi montera av propellern och där stötte vi på nästa problem. Det visade sig att propellern inte alls var anpassad till drivaxelns koning. Nu blir det inte bara ett enklare byte av axeltätning utan även införskaffandet av en ny propeller också. Byte av cutlesslagret blev nu en självklarhet när vi hade allt nermonterat och då stöter vi på ännu ett problem. Cutlesslagret är invulkat i röret som drivaxeln löper igenom. Vi beslöt oss för att brotscha upp hålet i röret, ett grovt rör så det fanns möjlighet att göra detta, så att det blev möjlighet att byta cutlesslager enklast möjligt i framtiden. Enklast möjligt hade varit att ta ut hela röret och få gjort detta i en verkstad men vi konstaterade att röret är ingjutet så det blev att brotscha upp hålet (4,5 mm) för hand vilket var ett riktigt slitgöra. Nu är allt gjort och det känns tryggt att vi tog detta beslut som blev en total genomgång av drivaxeln med tillhörande tätningar och lager. Ny propeller beställd.

Till vår hjälp med det mesta som rör båten har vi Thomas som är otroligt duktig och kunnig inom området motorer m.m.

Tack Thomas för all hjälp du bidrar med.

     

Så var propellern också på sin plats.

Rodahls Marin gjorde en uträkning på modell av propeller som skulle passa denna typ av båt och motor och kom fram till att propellern bör ha måtten:  22/16. Fabrikatet blev Mikado.

Det visade sig att denna propeller var för stor efter att ha provkört den. När man gav full gas så "stegrade" båten kraftigt så påfrestningen på backslaget  kan eventuellt orsaka stor skada med tiden. I samråd med Rodahls Marin kom vi fram till att gå ner i storlek till 20/14. Nu blev det inte lika stor påfrestning på backslaget vilket känns tryggare.

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode