Planerad färdväg

Finns många vägval bland alla kanaler till Medelhavet. Inte 100% bestämt men ett troligt val är att vi går med motor ner till Travemunde. Vi har för avsikt att ta masten på båten under hela resan på kanlerna för då behöver vi inte tänka på transport- + kran- + magasineringskostnader samt att vi kan ta oss ner till Medelhavet i den takt vi vill. I Travemunde så går vi via Elbe-Lubeck kanal ner till Lauenburg, 7 slussar, där vi går västerut mot Hamburg. Efter en kortare sträcka mot Hamburg så tar vi söderut på Elbe-Seiten kanal som tar oss ner till Mittelland kanal, 2 slussar. Där går vi västerut på Mittelland kanal tills vi når Hörstel Bervergern där vi går återigen söderut men nu på Dortmund-Ems kanalen som tar oss ner till Datteln, 1 sluss. Här går vi in på Wesel-Datteln kanal som går västerut till Wesel, 6 slussar. I Wesel väljer vi att gå medströms, nordväst, på Rhen tills vi når kanalen Waal som går västerut mot Rotterdam. Nu har vi lämnat Tyskland bakom oss och befinner oss nu i Holland. När vi nått till Waal kanal följer vi den till Nijmegen där vi går söderut på Nijmegen kanal tills vi når kanalen Maas. Kanalen Maas tar oss söderut till Namur, 11 slussar. Nu har vi lämnat Holland och tagit oss in i Belgien. I Namur tar vi söderut på Meuse kanal. Vid Givet på Meuse kanal, 10 slussar dit från Namur, lämnar vi Belgien för att ta oss in i Frankrike.  Canal de la Meuse som den nu heter efter att vi gått in i Frankrike tar oss ner till Canal de la Marne du Rhin, 59 slussar och 4 tunnlar. Här tar vi oss österut  på Canal de la Marne du Rhin till Toul, Moselle kanal, 11 slussar och 2 tunnlar. Via Moselle kanal tar vi oss till Canal des Vosges, 3 slussar. Inne på Canal des Vosges tar vi oss sen söderut till Corre där kanalen byter namn till Saone som är en flod. Under den sträckan finns det 70 slussar och 2 tunnlar att ta sig igenom.  När vi når St.-Jean-De-Losne på Saone fortsätter vi söderut till Lyon där floden byter namn till Rhone. 19 slussar ska avverkas under den sträckan. Vi följer Rhone som nu leder oss ända ner till Port-St.-Louis-du-Rhone och Medelhavet. Från Lyon till slutdestinationen Medelhavet är det 11 slussar.
Om jag räknat rätt på alla slussar och tunnlar så innebär det totalt 210 slussar och 8 tunnlar som ska passeras. Av de uppgifter som jag har tagit del av så är det minst 3,5 m. som gäller för höjd vid normalt vattentillstånd på alla kanaler som vi planerat och vi mäter 3,2 m. inkl. radar påmonterad. Vi har konstruerat targabågen så att den är enkelt fällbar om det skulle uppstå problem med höjden.
Vi kommer inte ta detta som enbart en transportsträcka till Medelhavet utan vi vill uppleva så mycket som möjligt på vägen. Troligen kommer denna resa att ta 12-14 veckor och vi har för avsikt att påbörja resan snarast möjligt på vårkanten 2020.

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode